tisdag, mars 28, 2006

Tävlingsdjävulen tar över!

Idag har jag genomfört fysprov för hunförartjänst. Förutsättningarna för detta prov kunde varit bättre med tanke på att jag förra veckan åkte på en rejäl förkylning. Har hostat och snörvlat i en vecka ungefär. Men ingen minns en fegis.....

Förutsättningarna för detta prov var att vi fyra sökanden inte skulle veta vad testet gick ut på utan fick endast en kryptisk utrustningslista. På den stod: fyskläder för utomhusbruk, kängor, liten ryggsäck, vattenflaska. Aha tänkte Sofia...kängor...det blir nog förhoppningsvis inte löpning. OJOJ så fel jag hade...

I morse när jag drog upp gardinen vräkte snön ner och hade så gjort hela natten. Det låg ca 1 dm nysnö på marken när jag cyklade iväg till jobbet med viss anspänning. Klockan 08.15 stod fyra stycken nervösa provdeltagare utanför polishuset, iklädda snödräkt, kängor, ryggsäck och en slägga. Ut kommer hela stationens fyskille nummer ett stutsande i en liknande utstyrsel, dock ingen slägga. Sen bar det iväg....

Löpning ca 2 km ut till Skyddskolans övningsområde. Redan här börjar jag känna av blodsmaken i munnen och krampen i vaderna. Lätt stretch och sedan vidare rakt ut i skogen och djupsnön. I två timmar sprang ömsom kravlade vi oss fram i snön. Jag måste ha nått någon form av andra andning eller också tog tävlingsdjävulen helt över eftersom jag har svårt att minnas allt, men jag minns när vi skulle häva oss över två kasuner. Kan inte ha varit en vacker syn...men det gick. Glöm inte släggan som vi hela tiden släpade på....

Efter två timmars springande i djupsnö och efter att lika länge legat på maxpuls så var det så dags för orientering. Med karta i hand så sprang vi ut i skogen och djupsnön igen. Sex kontroller och 40 minuter senare så gick jag i mål.....fullständigt slutkörd. Efter detta så återstod bara två kilometers löpning tillbaka till stationen! Men jag blev GODKÄND och är vidare för resterande tester! Efter detta så kom jag på något sätt hem i snöyran, rastade hundar och snubblade in i duschen och sen stöp jag i soffan. Ringde mamma för att berätta om mina strapatser och hon förstod hur det var fatt och lovade att komma över med middag....snälla underbara mamma!

Inga kommentarer: