onsdag, februari 07, 2007

I kyligaste laget

Nu har kylan verkligen slagit sitt grepp om oss. Igår morse visades termometern -22 grader när vi åkte till jobbet. Igor som gav sig ut för en dag i hundgården kröp snabbt in i sitt varma hus. Själv var det täckbyxor och mössa på och sen iväg till jobbet, i bil! Igår slutade jag en timme tidigare, mest för Igor skull eftersom termometern visade -18 inne i stan och eftersom det alltid är lite kallare här ute så begav jag mig hemmåt. Här hemma hade vi -23 grader när jag kom hem och klockan 21 igår hade det sjunkit till -27 grader......Brrrrr! Tur man har en braskamin!

Idag jobbar jag eftermiddag dvs 14-22 och jag och Igor har precis kommit in efter en förmiddags promenad i det strålande solskenet men dock -20 grader kallt. Det biter rejält i kinderna och Igor har spenderat halva promenaden på tre ben...kallt om tassarna. Han hade bråttom att komma in!

Igår kväll när jag satt här hemma framför brasan gick faktiskt mina tankar till den 83-årige man som försvunnit ovanför Kittelfjäll, Vilhelminafjällen. Igår inleddes fjällräddning men kylan gjorde att helikoptern inte kunde lyfta, klockan 12 igår förmiddag visade nämligen termometern i Kittelfjäll -40 grader. Vi följde med spänning räddningsarbetet på jobbet under gårdagen och fjällräddare hittade igår mannens skoter översnöad längs leden, men mannen är inte funnen, hade troligen åkt vidare på skidor! Stackars man, mycket tragiskt!

Inga kommentarer: